Jak prowadzić wielowymiarową terapię rodzinną (MDFT), aby pomóc nastolatkom zażywającym substancje psychoaktywne oraz ich rodzicom

Prowadzący: Howard A. Liddle

To szkolenie przedstawia Terapię Rodzinną Wielowymiarową (MDFT), opracowaną przez dr. Howarda Liddle'a, która stanowi kompleksowe podejście skoncentrowane na rodzinie, mające na celu leczenie nadużywania substancji psychoaktywnych i wykroczeń u młodzieży. Autor MDFT prezentuje zaproponowane podejście w wykładzie oraz podczas sesji terapeutycznej.

🕐 Czas trwania: 01:27:00

🗓 Data premiery: 2014

🌎 Kraj produkcji: USA

💬 Wersja językowa: polskie napisy

Jak prowadzić wielowymiarową terapię rodzinną (MDFT), aby pomóc nastolatkom zażywającym substancje psychoaktywne oraz ich rodzicom  


Ten film prezentuje wielowymiarową terapię rodzinną (Multidimensional Family Therapy, MDFT) jako kompleksową, opartą na dowodach metodę leczenia nastolatków z problemami behawioralnymi i nadużywaniem substancji psychoaktywnych, często skierowanych przymusowo na terapię. 

MDFT zakłada, że problem jest zjawiskiem wielowymiarowym i kontekstowym, wymagającym jednoczesnej pracy w czterech domenach: nastolatka, rodzica, rodziny oraz systemów społecznych. 

Program MDFT dzieli się na trzy etapy, począwszy od budowania silnych sojuszy terapeutycznych i zwiększania motywacji, poprzez ułatwianie zmian behawioralnych i interakcyjnych, aż po utrwalenie nowo nabytych kompetencji. 

Kluczowe interwencje mają na celu poprawę funkcjonowania rodziny, w tym komunikacji, a także wspieranie nastolatka w rozwijaniu zdrowszych alternatyw dla używania narkotyków.

Szkolenie ilustruje te zasady na przykładzie sesji z nastolatkiem i jego matką, pokazując, jak psychoterapeuta koordynuje zmiany w rodzinie i poza nią, na przykład poprzez współpracę z psychologiem szkolnym. Ostatecznym celem jest przywrócenie pozytywnego rozwoju nastolatka i nadziei na lepszą przyszłość zarówno dla młodzieży, jak i ich rodziców.


Oglądając ten film:

  • Dowiesz się na czym polega kompleksowe i skoordynowane zajmowanie się czterema domenami funkcjonowania: nastolatkiem, rodzicem, rodziną oraz innymi czynnikami społecznymi. 
  • Nauczysz się, że podstawą do zmiany jest budowanie wielostronnych, indywidualnych relacji roboczych z nastolatkiem, rodzicami i osobami zaangażowanymi w jego życie, w tym ze społecznością i szkołą.
  • Poznasz proces wprowadzania zmian w etapach skupiający się na zwiększaniu motywacji nastolatków i rodziców do uczestnictwa w leczeniu, ułatwianiu im wyrażania skarg i obaw oraz budowaniu kompetencji rozwojowych poprzez spersonalizowane interwencje.
Wszystkie szkolenia są certyfikowane i objęte patronatem merytorycznym
Szkoły Psychoterapii Dialog.

Sprawdź, jak otrzymać certyfikat potwierdzający wzięcie udziału w szkoleniu:

Kliknij tutaj

Recenzje Użytkowników

Howard A. Liddle

▶Jest profesorem UMMG Department of Public Health Sciences Research, Miller School of Medicine, Medical Campus, University of Miami i dyrektorem Center for Treatment Research on Adolescent Drug Abuse na tej uczelni.

▶Jest znanym na całym świecie ekspertem w dziedzinie terapii rodzinnej nastolatków uzależnionych od substancji psychoaktywnych i przestępczości młodzieżowej, a jego opublikowane szkolenia i publikacje kliniczne są wykorzystywane w programach szkoleniowych dla terapeutów na całym świecie. 

▶Jest twórcą wielowymiarowej terapii rodzinnej (MDFT), opartej na dowodach naukowych metody leczenia nastolatków, stosowanej w klinikach w Stanach Zjednoczonych i ośmiu krajach europejskich. 

▶Jako założyciel czasopisma „Journal of Family Psychology” w 1985 r., dr Liddle ma na swoim koncie ponad 225 publikacji. 

▶Jego trzydziestoletni program badań terapeutycznych koncentruje się na opracowywaniu, testowaniu, wdrażaniu i rozpowszechnianiu rodzinnych metod leczenia uzależnień i przestępczości wśród młodzieży.