Jak skutecznie pracować z pacjentem opornym wobec zmian: praktyczne strategie aktywizujące pacjentów do działania

Prowadzący: Matt Englar-Carlson, Katherine Helm

W tym szkoleniu omówione zostały strategie pracy z pacjentami opornymi na zmianę, w tym wykorzystanie intencji paradoksalnej. Film zawiera fragmenty sesji, po których następuje dyskusja i podsumowanie efektów zastosowanych metod.

🕐 Czas trwania: 01:44:00

🗓 Data premiery na Dialoteka.pl: 2016

🌎 Kraj produkcji: USA

💬 Wersja językowa: polskie napisy

Jak skutecznie pracować z pacjentem opornym wobec zmian: praktyczne strategie aktywizujące pacjentów do działania


To szkolenie z dr Katherine Helm - psycholog z ponad 25-letnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą, dorosłymi, parami i grupami - koncentruje się na metodach ułatwiania procesu zmiany u pacjentów mających z tym znaczne trudności. 

W nagraniu zostało omówione szczególne eklektyczne podejście, które w zależności od potrzeb pacjenta i od tego, w jaki sposób - emocjonalnie czy poznawczo - przetwarza on informacje, czerpie z różnych nurtów, z terapii poznawczo-behawioralnej, psychodynamicznej czy systemów rodzinnych.

Na przykładzie sesji z pacjentami, zaprezentowano także różnorodne specyficzne dla danego przypadku interwencje, które pomagają w zastąpieniu szkodliwego zachowania nowym, ułatwiają pacjentom emocjonalne przetworzenie głęboko zakorzenionych uczuć oraz wspierają proces rozłożenia przytłaczającego problemu tak, aby umożliwiło to identyfikację konkretnych kroków, jakie można podjąć w kierunku zmiany.

W przypadku, gdy pacjent utknął i inne interwencje zawiodły, zaproponowano zastosowanie paradoksalnej intencji lub wyzwania, aby skłonić pacjenta do głębszej refleksji nad brakiem postępu i brakiem spójności w jego odczuwaniu i postępowaniu.


Oglądając ten film:

  • Zobaczysz, że według tego podejścia relacja terapeutyczna ma priorytet przed techniką, a sukces interwencji zależy od tego, czy są one ugruntowane w tej relacji.
  • Nauczysz się, że kluczowe jest to, aby terapeuta nie był zbytnio zaangażowany w zmianę i aby to pacjent był odpowiedzialny za własną zmianę.
  • Dowiesz się, jak stosować techniki przełamujące impas oraz jak używać pytań skalujących (np. 1-10) do szybkiej oceny gotowości pacjenta i uzyskania zaangażowania w dalsze kroki ku zmianie. 
Wszystkie szkolenia są certyfikowane i objęte patronatem merytorycznym
Szkoły Psychoterapii Dialog.

Sprawdź, jak otrzymać certyfikat potwierdzający wzięcie udziału w szkoleniu:

Kliknij tutaj

Recenzje Użytkowników

Matt Englar-Carlson

▶ Jest profesorem doradztwa i współzałożycielem oraz dyrektorem Center for Boys and Men na California State University, Fullerton. Jest również członkiem American Psychological Association.

▶Jest współautorem wytycznych APA dotyczących praktyki psychologicznej z chłopcami i mężczyznami (APA Guidelines for Psychological Practice with Boys and Men) oraz współtwórcą modelu Pozytywnej Psychologii Pozytywnego Modelu Męskości (Positive Psychology Positive Masculinities Model), który promuje podejście oparte na mocnych stronach i zdrowej męskości w szkołach i środowiskach społecznych.

▶Wśród jego książek znajdują się m.in.: "In the Room with Men: A Casebook of Therapeutic Change" (współredaktor), "Counseling Troubled Boys: A Guidebook for Professionals" (współredaktor), "A Counselor's Guide to Working with Men" Jest również współredaktorem 24-tomowej serii książek "Theories of Psychotherapy".

▶W 2007 roku został uhonorowany tytułem Badacza Roku przez Society for the Psychological Study of Men and Masculinity. Ma ponad 35 publikacji i 60 krajowych i międzynarodowych prezentacji, z których większość koncentruje się na mężczyznach i męskości.


Katherine Helm

▶Jest licencjonowaną psycholog kliniczną z ponad 24-letnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą, dorosłymi, parami i grupami w różnych placówkach klinicznych, w tym w poradnictwie studenckim, szpitalach psychiatrycznych, środowiskowych ośrodkach zdrowia psychicznego oraz w praktyce prywatnej. 

▶Jest wykładowcą akademickim. Pełni także rolę dyrektora Clinical Mental Health Graduate Programs for Lewis University.

▶Jest autorką książek na temat pracy z parami i edukacji seksualnej dla uczniów szkół średnich i studentów. Wśród jej publikacji są m.in. takie: “The disordered couple” (2nd ed.). Sperry, L. Helm, K., Carlson, J. (Eds.). Abingdon, England: Routledge, 2019, “Hooking Up: The Psychology of Sex and Dating”, Helm, K. ABC-CIO/Greenwood Publishers, 2015, “Love, Intimacy, and the African American Couple”, Helm, K., Carlson, J. (Eds.). Routledge, 2013, “Internet Infidelity: A Threat to Emotional Intimacy”, Helm, K. (2009). In Recovering Intimacy in Love Relationships: A Clinician’s Guide. Carlson, J. and Sperry, L. (Eds.). Routledge