Kierownik projektu badającego efektywność nauczania diagnostyki klinicznej, zrealizowanego na Uniwersytecie SWPS i finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Pracuje z parami w podejściu systemowo psychodynamicznym.
Współautor podręcznika „Diagnoza w psychoterapii par. Tom I. Diagnoza par w różnych podejściach (2021); Tom II. Specyficzne zjawiska z diagnostyce par (2022)” wraz z Hanną Pinkowską-Zielińską oraz współtwórca ogólnopolskich „Standardów prowadzenia procesu diagnozy psychologicznej” (Paluchowski, Filipiak, Zalewski i Tarnowska, 2015).
Współautor artykułów opisujących uczenie umiejętności klinicznych metodą symulacji w międzynarodowych czasopismach psychologicznych (Zalewski, Walkiewicz i Guziak, 2020; Walkiewicz, Zalewski i Guziak, 2022; Zalewski, Guziak i Walkiewicz, 2023). Propaguje wiedzę naukową z zakresu psychoterapii par, m.in. poprzez blog: